Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Prindi lehekülg

Uued oskused ja edukogemus ettevõttepraktikalt

03.07.2024

Kaubanduse abitöötaja rühma õppija praktikat kaitsmas

Kaubanduse abitöötaja KAT22 ja KAT23 eriala õppijate ettevalmistus põhineb suuresti praktilisel tegevusel ja vähem teoreetilisel osal. Praktilisi oskusi omandatakse nii Astangu Keskuses kui kauplustes tööharjutuse ja ettevõttepraktika käigus.

Tööharjutus algab juba sügisel ja kevadel on ettevõttepraktika. Õppijad saavad kord nädalas käia kaupluses harjutamas erinevaid kaubanduse abitöid. Sel õppeaastal käisid KAT22  rühma 8 õppijat tööharjutusel neljapäeviti Lasnamäe Bauhofi kaupluses ja KAT23 rühma 8 õppijat kolmapäeviti Maxima XXX kaupluses. Tööharjutusel on kaasas õpetaja, kes õppijaid toetab ja suunab.

See-eest tööpraktika tuleb igal õppijal sooritada  individuaalselt oma praktikakoha juhendamisel. Nõu ja jõuga on õppijaid nõustamas ka keskuse töötajad: praktika koordinaator, rühmajuhendaja, kaubanduse eriala õpetajad ja -abiõpetajad.

Sel aastal käisid õppijad tööpraktikal Eesti jaekaubandusettevõtete tuntud kauplustes nagu Haabersti Selver, Saue Rimi, Roo Prisma, Mustika Prisma, Maxima XX Smuuli, Kuressaare Maxima X, Keila Ehituspood, Moe Outlet Tallink. Mõnel õppijal õnnestus praktikat teha oma kodukohas, näiteks Tartus, Tallinnas ja Raplas.

Iga õppija eesmärgiks oli kaubanduse abitööde tegemine: raskuste teisaldamine, kaubariiulite puhastamine, kaupade paigutamisel kaupade säilivusaegade kontrollimine, kaubariiulite korrastamine jne. Samuti arendada meeskonnatööoskust, oma töö organiseerimise oskust ja suhtlemist klientidega. Praktika kestis ühtekokku 5 nädalat ja tööpäeva pikkus oli 6h. Kuna iga praktikakoha võimalused ja vajadused on erinevad, siis praktika sisu ja saadud kogemus vastavalt sellele ka varieerus.

Kuidas õppijatel läks?

Alguses oli osadel praktikantidel keeruline kohaneda uue töökeskkonnaga, kuid juba esimese nädala möödudes omandasid õppijad vajalikud oskused ja olid enesekindlamad. Lisaks tööharjutustel tehtule ja kogetule ning keskuses õpitule tuli praktikakohas juurde õppida palju uusi oskusi. Näiteks tuli õppijatel teha tööd skänneri ja -turvaelementidega, töötada piimatoodete külmkapis ja iseteeninduskassas, kontrollida puu- ja köögiviljade kvaliteeti jne. 

Praktika läbimist toetas tehtud tööülesannete kirjeldamine igapäevaselt elektroonilises praktika päevikus. Nii kirjutas üks õppija oma praktika päevikus: “Mulle meeldis, et sain roklaga terve päev tööd teha, kusjuures roklaga oli palju kiirem ja mugavam ja mulle meeldis see ka, et sain roklaga tagurdamise selgeks”. Teine õppija aga tõi välja, et talle ei meeldinud, kui tema üks jalg valutas peale lõunat, aga kui ta läks puhkama, siis pärast seda läks natukene paremaks.  

Iga praktikakoha juhendaja andis jooksvalt õppija praktika päevikus hinnanguid ka tööülesannete iseseisvalt või osaliselt täitmise kohta. Nii olid ka keskuse õpetajad kursis õppijatele antud tööülesannetega ning õppijate poolt kogetud tunnete ja mõtetega. Praktika lõppedes hindasid praktikakohtade juhendajad õppijate kogu praktika sooritust: õigeaegselt tööle jõudmist, tööülesannetega toimetulekut ja õppijate arengut praktika jooksul. Mitmed praktikajuhendajad kiitsid meie õppijaid usinuse ja positiivse suhtumise eest töösse: “Teeb tööd väga korralikult ja on asjades põhjalik!”, “Tööaegadest peab kinni, ei ole kordagi hilinenud, pigem on varem kohal!”, “Tuli alati rõõmsas meeleolus ja oli motiveeritud töötama!”.

Õppijad veendusid, et praktika kaupluses arendas tublisti iseseisvat toimetulekut töötegijana ja aitab neil leida tulevikus tööd. Õigeaegne kohale jõudmine praktikakohta iga tööpäeva hommikul polnud enam üldse raske. Lisaks oli kaubariiulite vahel töötamine päev-päevalt aina jõukohasem. Veel muutus loomulikumaks abi küsimine kaupluse meeskonnaliikmetelt.

Praktika andis väärtusliku kogemuse, kolm õppijat said tööle

Kokkuvõttes oli kaubanduse abitöötaja eriala õppijate praktika edukas – kõik õppijad sooritasid praktika. Igaüks koostas oma praktika kohta ka elektroonilised esitlused, mida tuli suuliselt esitleda nii mõlema õpperühma õppijatele kui kõikidele oma õpetajatele keskuses.

Enamusele õppijatest meeldisid nende kaupluse töökaaslased ja tööülesanded, mida praktikal teha tuli. Õppijad märkisid ära, et praktika järgselt oskavad paremini teha meeskonnatööd kaupluses. Ka klientide abistamine ja nendega suhtlemine läks enamusel õppijatest väga hästi. 

Kuuteistkümnest õppijast kaks said praktikakohalt ka tööpakkumise ja üks leidis ise töökoha. Kuus õppijat on otsustanud edasi õppima minna ja neli suunduvad töötamise toetamise teenusele. Kolm on tööd alles otsimas. Praktikalt saadud kogemuse ja tööandjate tagasiside põhjal teame, et meie noorte võimalused tööle saada on suured, aga hetkel napib nii töökohti kui juhendajaid, kes on valmis enda tiiva alla võtma toevajadusega noore lõpetaja. Valmisolek on siiski olemas, mis on ülimalt positiivne. Oleme väga tänulikud kõigile ettevõtetele, kes andsid meie noortele võimaluse saada reaalne töökogemus.

/Vanemõpetaja Riina Kippa ja õpetaja Sirja Mäekivi/

*Pildil kaubanduse abitöötaja rühma õppija praktikat kaitsmas.