Prindi lehekülg

Soovitused õppijale eriolukorraga toimetulekuks

20.03.2020

Rõõmsad emotikonid karbist välja vaatamas. Foto: Pixabay

Praegune olukord on meie kõigi jaoks uus ja eriline. Uksest ja aknast tuleb korraldusi ja soovitusi, kuidas selle kõigega toime tulla. Nagu ikka, on ka praegu kõige olulisem säilitada rahu ja kaine mõistus. On normaalne, et me kõik oleme kriisist enam või vähem mõjutatud. Me ei pea püüdma jätta muljet, et kõik on hästi, kui see tegelikult nii ei ole. Soovituste seast saame valida need, mis meie puhul toimivad ja mis meid toetavad. On ka täiesti loomulik, et me ei jõua igakord kõiki neid soovitusi täita. Isegi nende täitmisest hoolimata võib mõni hetk olla päris keeruline. Kriisiga ei pea ideaalselt toime tulema, sellega peab lihtsalt toime tulema.

Astangu Keskuse psühholoogide soovitused vaimse tervise hoidmiseks ja toimetulekuks koduses isolatsioonis eriolukorra ajal:

  • Hea on teada, et karantiinis olekuga Sa aitad teisi inimesi. Kui oled kodus, siis sellega on nii sinul kui ka teistel väiksem võimalus haigeks jääda.
  • Suhtle oma sõprade ja lähedastega, aga tee seda praegu telefoni või arvuti vahendusel. Sotsiaalmeedia on hea võimalus sõpradega suhtlemiseks, aga arvesta, et seal leviv info ei ole alati tõsi. Ka sotsiaalmeedia kasutamiseks pane paika kindel aeg – kui see muutub tundide pikkuseks, võib see suurendada ärevust ja muremõtteid.
  • Maga piisavalt, söö korralikult ja liiguta end värskes õhus iga päev.
  • Jälgi uudiseid usaldusväärsetest allikatest ja kindlal ajal (nt 2 korda päevas, korraga kuni 15 minutit).
  • Tee iga päev midagi toredat. Hirmu ja muremõtete leevendamiseks on vahel kasulik mõtteid kõrvale juhtida toredate tegevustega – filmide, seriaalide vaatamine, ristsõnade lahendamine, hobidega tegelemine jne.
  • Kui muremõtted hakkavad võtma liiga suure osa ajast, siis võib olla abi sellisest meetodist: Määra muretsemiseks kindel aeg – näiteks igal õhtul kell kuus võin tegeleda muretsemisega kuni 20 minutit järjest. Kui päeva jooksul tuleb muremõtteid, siis ütle endale: „See on selline asi, millega saan tegeleda täna õhtul kell kuus muretsemise ajal, mitte praegu“. Kui seda meetodit iga päev harjutada, muutub see juba kergemaks ja automaatsemaks. Ära planeeri muretsemise aega hilisõhtuks!
  • Otsi kindlasti abi, kui tunned, et ei saa enam üksi hakkama ja toeta ka oma sõpru ja lähedasi.
  • Peaasi.ee kodulehelt leiab täiendavaid soovitusi toimetulekuks kriisiga. Novaatori lehelt juhiseid, kuidas hoida vaimset tervist. 

Jagatud mure mure on pool muret - muredest ja rõõmudest saad rääkida oma rühmajuhendajale.